Tekst en foto’s: Han van der Horst
Vanavond iets eerder van huis gegaan, daar onze DC Joop Buursma mij gevraagd heeft vanavond als gastheer te fungeren, aangezien hij en Ineke zich met hun camper op het moment van deze koffieklets in de nabijheid van het zonnige Malaga bevinden.
Na de lezing van afgelopen december zal de gast van die avond ons wederom met een bezoek vereren. Tegen 20.00 uur is de zaal al aardig gevuld en uiteindelijk zijn er zo’n 16 belangstellenden aanwezig. Na een eerste bakje koffie met een koekje en mijn welkomst woord kan de technische avond beginnen en geef ik onze gast, André Kielstra, het woord. In een eerder verslag van december is te lezen, dat hij uit de jachtbouw komt, ervaring heeft met epoxy lijmen en deze in is gaan zetten bij de restauratie van oldtimers.
Voor de koffieklets van vanavond, 4 februari, wordt deze ingevuld met een lezing over LED verlichting. Zoals gezegd is André wederom onze gastspreker met een belangrijk onderwerp. Want veel van onze oldtimers zijn niet goed zichtbaar in het donker, de verlichting is zwak omdat de 6 of 12 volt niet bij het lampje komt door een slechte massa.
Ja, een lamp kan minder licht geven als er sprake is van minder goede of geoxideerde contacten. Dit kan onder meer veroorzaakt worden door slechte massa, waardoor de elektrische stroom beperkt wordt, wat natuurlijk invloed heeft op de prestaties van de lamp. Dit is mogelijk al (gedeeltelijk) op te lossen door elke lamp/stroomverbruiker te voorzien van een aparte massa draad.
De aanwezigen krijgen van André vooraf een A4 met door hem verzamelde informatie over LED verlichting zoals wettelijke eisen, technische overwegingen en typen. Hij is hiertoe gekomen n.a.v. een wat onsamenhangende lezing bij de Volvo club, is erin gedoken en aan het experimenteren geslagen. Hij maakte een bord met lampopstelling en accuaansluiting voorzien van zowel “normale” als LED-lampen.
André probeert uit te leggen hoe dit werkt en laat a.d.h. van het bord het verschil zien tussen een gewone lamp en een LED-lamp, de verkrijgbaarheid en betaalbaarheid van de ledlamp. Zoals men kan zien is bij de achterlichten het gewenste resultaat wel dusdanig dat dit toepasbaar is, maar bij de koplampen is de lichtopbrengst niet voldoende, hetgeen mede afhankelijk is van het soort ledlamp en de reflector. Voelbaar is dat de LED-lamp beduidend minder warmte afgeeft en er is zichtbaar dat b.v. in het achterlicht, wanneer de binnenkant is witgeverfd, dit ook helderder overkomt dan wanneer dit niet gedaan is.
Er ontstaat een levendige wisselwerking tussen de aanwezigen en dat was ook waar André een beetje op gehoopt had inzake dit voor ons redelijk nieuwe onderwerp. Kortom er is nog wel wat uit te zoeken/proberen en dat zal hij ook blijven doen. Wellicht komt er op deze lezing nog een vervolg…….
Na de korte pauze waarin we allen van een drankje zijn voorzien, hebben we het grootste gedeelte m.b.t de verlichting wel gehad en laat André ons nog een impressie zien van een winterrit in België voor oldtimers tot 1930. Heel leuk, maar velen geven er toch de voorkeur aan om te rijden in de zomer!
Als u op het punt staat om bij uw oldtimer de verlichting aan te passen was deze avond misschien een aanvullende motivatie om deze stap te nemen of om het juist niet te doen.
Kortom het was wederom, mede dankzij de bevlogen wijze van vertellen, een interessante avond met een informatief verhaal over de mogelijke toepasbaarheid van moderne LED techniek in onze oude voertuigen en wordt André als dank hiervoor een fles wijn overhandigd. Tegen 21.45 uur stappen de meeste mensen op, na van elkaar afscheid te hebben genomen.