Noord Holland 21 juli 2024

Elf uur is de koffie klaar. Met gebak in het dorpshuis van Zwaagdijk. Het druppelt uit de lucht als ik aankom, maar even later volgt serieuze regen, die nog wat na druppelt als we op route gaan en niet meer terug komt.

Als je alleen rijdt is het gezelliger om een combinatie te maken, dus mag ik instappen bij onze uitzetter Jaap Luken. Ondanks dat er een oldtimerdag is in Medemblik, zijn  we met ongeveer 10 auto’s en 28 mensen . Wij als route uitzetter voorop. Ik voel me net een prinses in de Princess van Jaap. Het is een van de weinig auto’s van dit merk die er nog zijn en rijden.

Ook al ken ik de omgeving, toch houd ik bij waar we rijden en zo komen we via Westwoud, de Bangert, Blokker en Hoogkarspel in Wervershoof aan. We gaan de korenmolen “de Hoop” bezichtigen. Deze stond ooit als poldermolen in Amsterdam. Is gesloopt en bij elkaar gebonden en in het water gelegd. Hout drijft wel en zo is hij vervoerd naar Broekerhaven en in 1889 herbouwd. Voor een meelmolen heb je wind nodig dus moest er eerst nog een onderstel gemetseld worden voordat de molen erop gezet kon  worden. De totale hoogte is nu 32 meter. Als we op de galerij van de molen staan kijken we naar wieken van 13 meter lang/hoog. De wieken kunnen met zeilen bedekt worden om meer windvang te generen. Die snelheid kan oplopen tot wel 80 kilometer per uur De kap is dan ook draaibaar. In deze molen zijn 5 zolders. De begane grond, de meelzolder waar het graan wordt opgeslagen. Dan de stelling zolder, vandaar uit kan je om de molen heen lopen en de kap op de wind laten draaien. De derde zolder is die van de stenen. Daar wordt het graan gemalen tot meel.

Via de “ Jacobsladder “op de vierde zolder worden de zakken graan naar boven gehesen om weer via “goten” op de lager gelegen stenen tot meel te worden vermalen.

Op de vijfde zolder zit de “vang”.  Een remsysteem, want het is niet de bedoeling dat een molen op hol slaat. De ijzeren delen worden onderhouden met reuzel en de houten kammen met bijenwas. Daarom is er ook een speciale opleiding tot molenaar. Vandaag zijn alleen de vrijwilligers aanwezig. Die zijn broodnodig om ons erfgoed in stand te houden.

In de oorlog werden molens gebruikt om te seinen. Dreigt er gevaar dan zag je dat aan de stand van de wieken. Zo kan de molen laten zien dat er een overledene is en dan is de kap gedraaid naar de woning van deze persoon. Uiteraard is er ook een vreugdestand.

Het unieke in deze molen is ook de permanente tentoonstelling over radio reporter Theo Koomen. Voor velen onder ons nog wel bekend van de verslagen  van de Tour de France achter op de motor, de overwinningen van Jan Janssen en Joop Zoetemelk en niet te vergeten Gerrie Knetemann, maar ook de voetbal- of schaatswedstrijden.  Ze konden allemaal rekenen op spannende verslagen.

Uiteindelijk moeten we weer door en via Andijk,  Medemblik, Twisk, Spanbroek komen we in Ursem. Bij aanvang was gevraagd wie eventueel bleef eten en er zaten er nog 22 aan tafel te praten over het een en ander. Een geslaagde dag. Dank aan alle vrijwilligers.

 

Tekst en foto’s:  Ank de Boer en Henk van der Veen